Virgilio Teixeira rondt zijn Hbo-studie succesvol af

27 januari 2014

Na ruim vijf jaar heeft ook Virgilio Teixeira zijn Bachelor binnen. Hij startte in 2008 met de Hbo-studie Topsportmanagement & Ondernemerschap.

Met dit resultaat is hij de laatste van deze lichting die zijn Bachelor haalt. Hoewel hij er dus wat langer over deed dan zijn voormalige studiegenoten, is hij er niet minder trots op. “Toen ik in 2008 met deze studie begon was ik al 35 jaar en had ik al een hele tijd geen studieboeken meer in mijn handen gehad. En de opleiding die ik het laatst gevolgd had was een ouderwetse Mavo-opleiding. Voor mij was het dus dubbel zo moeilijk in het begin. Maar ik heb mij hierdoor niet laten ontmoedigen en heb er veel tijd ingestoken. Met nu mijn Bachelor als geweldig eindresultaat. Tijdens mijn voetbalcarrière was mijn doorzettingsvermogen één van mijn sterkste punten. Ik ben trots dat ik dat nu ook heb laten zien tijdens mijn studie. Meerdere malen heb ik op het punt gestaan om er mee te stoppen. Als ik dan een korte break had genomen, zat het me vervolgens toch niet lekker en pakte ik de studieboeken weer op. Het gevolg is wel dat ik er iets langer over heb gedaan dan mijn studiegenoten van 2008. Maar let op; er zijn ook die tussentijds zijn afgehaakt. En gelukkig hoor ik dus niet bij die groep afvallers. En dat is een heerlijk gevoel kan ik je zeggen”, aldus Virgilio.

Het afstudeeronderzoek van Virgilio ging over hoe een startend sportmerk het beste social media kan toepassen om succesvol te worden. Waarom Virgilio voor dit onderwerp koos, legt hij uit: “Na het einde van mijn voetbalcarrière, heb ik naast mijn studie ook een tijdje gewerkt bij een bedrijf dat een nieuwe voetbalschoen wilde introduceren op de Nederlandse markt. Uiteindelijk is dat helaas niet gelukt. Ik heb dit gegeven mede aangegrepen om aan de hand van mijn scriptie de kans van slagen voor een startend sportmerk te vergroten. Hoewel het tussen de grote en bekende merken lastig is om voet aan de grond te krijgen, heeft mijn onderzoek uitgewezen dat er wel degelijk kansen zijn. Je dient dan als beginnend sportmerk wel rekening te houden met bepaalde factoren. Maar wat nog belangrijker is, is dat je een bepaalde strategie volgt in combinatie met social media. Dat maakt de kans van slagen vele malen groter.”

De examencommissie en de social media-expert waren erg onder de indruk van de scriptie van Virgilio. De voorzitter van de examencommissie verwoordde het als volgt: “De scriptie die voor mij ligt is een sterk stuk, dat je moeiteloos langs de meetlat kunt leggen van waaraan een goede scriptie moet voldoen.” Ook de presentatie van het onderzoek was naar behoren.

De examencommissie was over het geheel dan ook zeer tevreden. Het afstuderen van Virgilio waardeerden zij daarom met een mooie 7,5.

Ook de VVCS is uiteraard zeer trots op Virgilio. Op relatief hogere leeftijd dwong hij  middels een zgn. 21+ test de toelating af tot de Hbo-studie Topsportmanagement & Ondernemerschap, een studie welke hij dankzij zijn enorme doorzettingsvermogen ook succesvol wist af te ronden. Chapeau Virgilio!